Niveau 4

IS EEN EIGEN BEDRIJF IETS VOOR JOU?

Na het verschijnen van Is ondernemen iets voor jou? is in het najaar van 2016 op 6 mbo’s gestart met onze lesmethode. Naar volle tevredenheid, want alle 9 mbo’s die uiteindelijk dit schooljaar voor ons kozen, hebben inmiddels besloten in 2017-2018 met onze methode te blijven werken. Na het toesturen van docentenexemplaren naar docenten die op niveau 4 lesgeven kregen we ook af en toe te horen dat zij het boek er te kinderlijk en/of niet zakelijk genoeg vonden uitzien. Omdat wij alle leerlingen onze lesmethode gunnen hebben we daarom het boek een beetje aangepast naar een iets minder ‘schoolse’ toon en in een zakelijk opmaak gestopt. En een ‘iets’ andere titel gegeven: Is een eigen bedrijf iets voor jou?

Slide 40 hoofdstukken van
2 of 4 pagina's die telkens
één aspect behandelen
Belangrijke informatie
in duidelijke blokjes
Inspirerende citaten
van ondernemers
'Opdrachten' om je
toekomstige bedrijf
vorm te geven
Overzichtelijke layout
en makkelijk leesbaar

Het boek kopen

Het boek is online te koop bij onder andere de ondernemers van Managementboek.nl en de multinational Bol.com. Maar uiteraard kun je het ook gewoon bestellen bij de ondernemer met een boekwinkel in jouw woonplaats. Koop je het boek? Vergeet dan niet de factuur te bewaren. Als je voor jezelf begint zijn dit je eerste bedrijfskosten.

LEERLINGEN MET DYSLEXIE OF LEESPROBLEMEN?

Het boek voor niveau 4 is een zakelijker uitgave van ons handboek voor niveau 2 en 3. De hoofdstukindeling, inhoud en paginanummering zijn hetzelfde als in het handboek. Wat ons betreft is voor jezelf beginnen niet moeilijker voor niveau 4 dan wij het in het eerste boek omschreven hebben. Alle mensen die overwegen zelfstandige te worden hebben dezelfde ondernemerschapskennis nodig om succesvol te kunnen worden. Het niveauverschil zit in het beroep dat (jonge) mensen leren of hebben. Ondernemen is vooral dat je van heel veel dingen een beetje moet weten. De reden dat Karen Romme een bestsellerauteur werd is juist dat ze wat vaak als moeilijk wordt beschouwd, op een logische en laagdrempelige manier op papier kan zetten. Voor (aspirant) ondernemers van alle niveaus.

Doordat beide boeken voor meer dan 95% overeenkomen zijn ze prima in één groep naast elkaar te gebruiken. Docenten die kiezen voor dit boek kunnen leerlingen met dyslexie of leer- of concentratieproblemen daardoor de optie bieden voor het handboek met grotere letters te kiezen. Door de verkoopaantallen en grote belangstelling voor onze lesmethode hebben we besloten de prijs van het handboek per 13 juni 2017 (eerder mag niet door de wet op de vaste boekenprijs) te verlagen naar €24,50 zodat beide boeken voor het schooljaar 2017-2018 dezelfde prijs hebben.

DE INHOUD VAN HET BOEK

DEEL 1 ZELFSTANDIG ONDERNEMEN BEGINT BIJ JOU EN JE MARKT

In dit deel vind je algemene informatie over ondernemen en wat voor soort ondernemerschap bij jou kan passen.

Wat is zelfstandig ondernemerschap in de 21 eeuw?
Zijn zzp’ers ook ondernemers?
Kan iedereen ondernemer worden?
Kan iedereen een ‘succesvol’ ondernemer worden?
Waarom worden tegenwoordig zo veel mensen ondernemer?
Waarin verschilt de motivatie van startende ondernemers?
Waarin verschillen ‘ondernemers’ van andere mensen?
Hoe ondernemend ben jij?
Uit welke soorten ondernemingen kun je kiezen?
Wat voor soort bedrijven zijn het populairst?
Waar willen mensen jou voor betalen?

DEEL 2 WAT KOMT ER KIJKEN BIJ HET STARTEN VAN EEN BEDRIJF?

In dit vind je alle onderdelen die je helpen bij het vormgeven van jouw toekomstige bedrijf zodat je kunt beslissen of jij daar met vertrouwen mee wilt starten.

Wat is een ondernemingsplan en waarom schrijf je het?
Wat moet er allemaal in een ondernemingsplan staan?
Wil je alleen of samen met anderen ondernemen?
Welke (nieuwe) manieren van samen ondernemen zijn er?
Ga je fulltime of parttime ondernemen?
Ga je vanuit thuis ondernemen of vanuit een bedrijfsruimte?
Je kunt ook franchisenemer worden, wat is dat precies?
Is franchisenemer worden iets voor jou?
Een nieuw bedrijf oprichten of een bedrijf overnemen?
Zijn er echt zo veel familiebedrijven?
Wil jij ook maatschappelijk verantwoord gaan ondernemen?
En wil je ook duurzaam gaan ondernemen?
Geen enkele ondernemer heeft iedereen als klant, wie wil jij?
Wil je bedrijven of particulieren als klant?
Ondernemen draait om geld, hoeveel geld wil jij verdienen?
Hoeveel zou je verdienen als jij je bijbaan zou doen als zzp’er?
Wat moet je als ondernemer allemaal doen?
Welk deel van je tijd kun je bezig zijn met geld verdienen?
Wat kost een eigen bedrijf beginnen?
En wat kost het om een eigen bedrijf te hebben?
Hoe bepaal je jouw prijzen of (uur)tarief?
Wat zijn ‘normale’ prijzen in jouw branche of vakgebied?

Als je geld nodig hebt voor je bedrijf, hoe kom je daar dan aan?
Waarvoor heb je eigenlijk geld nodig?
Wat is de meest gekozen bedrijfsvorm?
En welke bedrijfsvorm wordt ook vaak gekozen?
Welke risico’s lopen ondernemers en hoe dek je die af?
Wat moet je verzekeren? En wat wil je misschien verzekeren?
Hoe ga jij je bedrijf noemen?
Waar moet je verder aan denken voor een goede bedrijfsnaam?
Met welke wetten en regels moet je rekening houden bij je start?
Waar moet je op letten na de start?
Wat wordt jouw (belangrijkste) doelgroep?
Hoe helpt marktonderzoek te weten wat jouw doelgroep wil?
In je ondernemingsplan hoort ook een SWOT-analyse,
hoe maak je die?

Zoals je kunt zien biedt het boek informatie over alle onderdelen en onderdeeltjes van ondernemen anno nu, (cijfer)voorbeelden, ‘opdrachten’ en suggesties. Die je helpen bij het nadenken en uitzoeken wat voor jou belangrijk is. Zodat jij niet in de valkuilen van veel starters stapt en met kennis en zelfvertrouwen voor jou de juiste keuzes kunt maken.

DEEL 3 WAT KOMT ER KIJKEN BIJ HET RUNNEN VAN EEN BEDRIJF?

Dit deel gaat vooral over administratie en marketing. Twee belangrijke taken waar je naast geld verdienen ook tijd aan moet gaan besteden.

BTW, wat moet je daar als ondernemer mee?
Wat houdt dat in, ‘een doorgeefluikje’ worden voor de btw?
Je moet een administratie bijhouden, wat moet daar in zitten?
Wat moet je allemaal doen als elke klant apart betaalt?
Waaruit bestaat een eenvoudige boekhouding?
Je moet zelf je winst uitrekenen, hoe doe je dat?
Wanneer ben je ook ondernemer voor de inkomstenbelasting?
Waardoor betalen ondernemers minder belasting?
Waarom is ‘cash ow’ belangrijker dan winst?
Hoe ga je als ondernemer om met een onregelmatig inkomen?
Hoe zorg je dat je ook geld hebt als je ziek bent?
Wat kun je als ondernemer zelf regelen voor je pensioen?
Wat doe je als het zo goed gaat dat je te veel werk hebt?

Wat is marketing en waarom is het zo belangrijk?
Wat is Calimeromarketing en wat kun jij daarmee?
Wat is het ideale driehoekje voor een ondernemer?
Waarom moeten mensen juist met jou zaken doen?
Hoe zorg je dat mensen jouw bedrijf gaan herkennen?
Waarom zijn visitekaartjes (nog steeds) belangrijk?
Waarom heeft elke ondernemer een digitale folder nodig?
Wat moet en kan er allemaal op een eigen website staan?
Hoe kun je via online kanalen aan klanten komen?
Waarom is LinkedIn belangrijk voor elke ondernemer?
Moet jij eerst offertes maken voordat je kunt verkopen?
Hoe voer je een verkoopgesprek met een potentiële klant?
Waarom dienen je bestaande klanten voorrang te krijgen?
Hoe kun je van klanten fijne relaties maken?
Waarom en hoe moet je netwerken?
En hoe houd je een (goede) pitch?
En, is ondernemen iets voor jou?
Of is het niets voor jou?

Zoals je kunt zien biedt het boek informatie over alle onderdelen en onderdeeltjes van ondernemen anno nu, (cijfer)voorbeelden, ‘opdrachten’ en suggesties. Die je helpen bij het nadenken en uitzoeken wat voor jou belangrijk is. Zodat jij niet in de valkuilen van veel starters stapt en met kennis en zelfvertrouwen voor jou de juiste keuzes kunt maken.

DE AUTEURS

Is een eigen bedrijf iets voor jou? is geschreven door twee ondernemers die zich beiden al jaren bezighouden met startend ondernemerschap als vakgebied en het delen van ondernemerskennis met groepen mensen.

KAREN ROMME

Werd in 1991 als 25-jarige ondernemer. Had sindsdien 4 bedrijven en schreef 15 boeken voor ondernemers en mensen die dat willen worden. Is al jaren een van de door ondernemers meest gelezen auteurs en vooral bekend van haar bestsellers over Calimeromarketing (3.0 inmiddels) Daarmee biedt ze ondernemers – van zzp tot mkb – al meer dan 12 jaar praktisch handvatten op strategisch en marketinggebied.

KAREL WIJNE

Werd in 2001 als 35-jarige voor de eerste keer ondernemer. Ontwikkelde zich tot een expert op het gebied van ondernemerschap in het onderwijs en initieerde het mbo certificaat ondernemerschap, dat diende als inspiratie voor de keuzedelen ondernemerschap in het mbo. Hij verzorgt regelmatig lessen ondernemerschap. Daarnaast adviseert hij scholen bij de inrichting van ondernemerschapsonderwijs.